Dobrze wykonany audyt obejmuje pogłębioną analizę czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na wyniki marketingowe firmy, co pomaga jej zrozumieć pozycję rynkową i wskazać możliwości poprawy.

Audyt marketingowy – elementy

Audyt marketingowy obejmuje … wszystko, co się z marketingiem wiąże. Obszary objęte audytem marketingowym uwzględniają zarówno wymiar wewnętrzny, jak i zewnętrzny, czyli (1) cele marketingowe firmy, strategię, alokację budżetu oraz wykorzystanie zasobów, a także (2) sytuację konkurencyjną, trendy rynkowe, zachowania klientów i czynniki regulacyjne. Badając te aspekty, audyt marketingowy zapewnia całościowy obraz skuteczności i wydajności marketingowej firmy.

Samemu czy zlecając na zewnątrz?

Przeprowadzenie audytu marketingowego wymaga starannego zaplanowania i realizacji. To, czy audyt zostanie przeprowadzony  wewnętrznie lub na zewnątrz zależy od różnych czynników, w tym zasobów firmy, wiedzy specjalistycznej oraz celów.

Wewnętrzny audyt marketingowy ma te zalety, że przeprowadzający go zespół zna dogłębnie firmę – jej kulturę, historię i zakres działalności. Poza tym przeprowadzenie audytu wewnętrznie zwykle będzie tańsze. Ale są dwa istotne minusy takiego rozwiązania:

(1) subiektywność– wewnętrzny zespół może mieć jakieś uprzedzenia lub być zbyt blisko istniejących strategii, co może prowadzić do braku obiektywizmu,

(2) ograniczone zasoby – zwłaszcza jeśli pracownicy, którzy mieliby przeprowadzić audyt są już zaangażowani w codzienne działania marketingowe.

Zlecenie przeprowadzenia audytu marketingowego na zewnątrz wnosi świeżą perspektywę i doświadczenie profesjonalistów oraz większy obiektywizm. Poza tym, zewnętrzny zespół audytorów zwykle zrealizuje audyt bardziej efektywnie, wykorzystując swoje doświadczenie i wypracowane procedury. Z pewnością zatrudnienie zewnętrznych konsultantów wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami, a poza tym może im brakować dogłębnego zrozumienia specyfiki firmy oraz branży.

Ostateczny wybór między audytem zrealizowanym wewnętrznie a zleconym na zewnętrz zależy od konkretnych okoliczności firmy. Niektóre firmy mogą skorzystać z połączenia obu podejść, wykorzystując wewnętrzną wiedzę i zewnętrzną ekspertyzę do kompleksowej oceny. 

Jak przeprowadzić audyt marketingowy?

Punktem wyjścia powinno być jasne określenie celu i zakres audytu, w tym wskazanie obszarów, które mają zostać zbadane. Niezależnie od tego, jak zrealizowany zostanie audyt, należy zebrać dedykowany zespół posiadający niezbędne umiejętności i wiedzę. Następnie zleca się zebranie odpowiednich danych z różnych źródeł, w tym dokumentów wewnętrznych, badań rynkowych, opinii klientów i analizy konkurencji. Na tej podstawie można przeprowadzić dokładną analizę SWOT, w celu zidentyfikowania wewnętrznych mocnych i słabych stron, a także zewnętrznych szans i zagrożeń.

Warto dalej uzyskać feedback ze strony kluczowych interesariuszy, w tym zespołów marketingowych, kadry kierowniczej i innych odpowiednich działów. Następnie ma miejsce systematyczna, pogłębiona analiza zebranych materiałów oraz ocena skuteczności strategii marketingowych w odniesieniu do ustalonych celów. W oparciu o nią przygotowuje się zalecenia i rekomendacje oraz planuje działania w celu wyeliminowania zidentyfikowanych słabości i wykorzystania możliwości. Na koniec zalecane zmiany są wdrażane i monitorowane. 

Jak audyt marketingowy pomaga firmie rosnąć?

Audyt odgrywa kluczową rolę w rozwoju firmy, zapewniając kompleksową ocenę jej strategii marketingowych, aktywności oraz efektów. Służy jako cenne narzędzie do identyfikacji mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń, umożliwiając firmom podejmowanie świadomych decyzji, w tym odnośnie tego, w jakie nowe branże czy na jakie nowe rynki może/powinna próbować wejść.

Przeprowadzając regularne audyty, firmy mogą pozostać zwinne, sprawne konkurencyjnie i dobrze przygotowane do osiągnięcia długoterminowego sukcesu.