Każda firma dąży do realizacji celów ekonomicznych w postaci osiągnięcia założonego poziomu sprzedaży, zysku, udziału w rynku… 

… do osiągnięcia których przyczynia się działanie całej firmy, wszystkich jej działów i komórek. W tym względzie tak ważna okazuje się współpraca działu marketingu z działem sprzedaży.

Wracając do celów marketingowych uważamy, że niewłaściwym jest ich formułowanie w postaci (łatwych do ustalenia) wskaźników konwersji, czy też osiągniętych zasięgów w social mediach, albo wskaźników zaangażowania. Łatwość pomiaru nie powinna przesłaniać faktu, że za te pierwsze (konwersja) nie odpowiada sam marketing, a te drugie (zasięgi, zaangażowanie) odnoszą się do samej komunikacji marki, a nie wpływu na jej odbiorców.

Marketing przyczynia się do wzrostów zysków czy udziałów rynkowych poprzez dostarczanie wiedzy o ofercie danej firmy oraz zachęcanie do jej zakupu. Zatem konkretne, mierzalne cele marketingowe powinny być formułowane w odniesieniu do:

  1. znajomości marki
  2. przekonania o jej przewagach nad rywalami
  3. deklarowanej chęci jej zakupu.

Wierzymy, że jeśli marketing skutecznie wywiązuje się ze swojej roli budowania znajomości marki, dostarczania argumentów na jej korzyść i podnoszenia gotowości do jej zakupu, to w istocie całkowicie wypełnił swoją rolę.

Ponieważ o tym, czy ostatecznie dojdzie do sprzedaży decyduje wiele czynników, za które marketing nie odpowiada wprost: dostępność oferty, warunki cenowe, czy wreszcie jakość produktu. 

Potrzebujesz wsparcia w ustaleniu celów marketingowych? Napisz do nas.