Osiągnąć można każdy założony cel marketingowy, jeśli firma dysponuje nieograniczonymi zasobami …

… a ponieważ nigdy tak nie jest, zatem alternatywne sposoby osiągania założonych celów muszą być oceniane w kontekście poniesionych nakładów.

Z doświadczeń naszych Klientów wynika, że efektywny marketing to taki, który przy minimalnych nakładach pozwala osiągnąć maksymalizować: 

  1. liczbę klientów – co nie oznacza, z drugiej strony, że firma stara się ‘na siłę’ zdobyć każdego klienta, jako że jakaś ich część nie przynosi w danym momencie i nie przyniesie w najbliższej przyszłości żadnych dochodów 
  2. życiową wartość klienta – co nie oznacza, z drugiej strony, że firma skupi się wyłącznie na małym odsetku klientów o najwyższej życiowej wartości, jako że zbyt mała ich liczba nie wystarczy dla pokrycia kosztów stałych funkcjonowania firmy, ani nie pozwoli osiągnąć tzw. ‘efektów sieciowych’ (oznaczają one wzrost wartości produktów/usług, wraz ze wzrostem liczby ich użytkowników).

Skuteczny marketing, efektywna sprzedaż

Zwiększanie efektywności marketingu firmy zwykle starają się realizować właśnie w relacjach z Klientami, ale wiemy, że często udaje się to też osiągnąć optymalizując sieć sprzedaży czy warunki współpracy z dostawcami, a także poprawiając wewnętrzną organizację działu marketingu.

Wierzymy ponadto, że obok powszechnie uznanego postulatu optymalizowania relacji kosztów do osiąganych efektów, równie ważne jest przyjęcie długo-, a nie krótkofalowej perspektywy oceny.

Często bowiem to, co na krótką metę daje pożądane efekty sprzedażowe (np. obniżki cen), w długim horyzoncie wcale nie umacnia pozycji firmy na rynku, a wręcz przeciwnie (poza okresami obniżek, firmie coraz trudniej znaleźć klientów, co prowadzi do spadku zysków). 

Można zatem triadę ‘jak najniższe koszty – jak najwięcej klientów – jak najwyższa ich życiowa wartość’ uzupełnić o czwarty postulat: budować jak najwyższy kapitał marki.  

Skontaktuj się z nami jeśli chcesz zwiększyć efektywność swojego marketingu.